Výstavba zoologické zahrady

Provedení

Ráno před vyučováním jsme se všichni sešli ve třídě třeťáků. Tato učebna byla větší, proto byl projekt realizován zde. Žáci si s sebou přinesli pouze penál, ve kterém nesmělo chybět lepidlo, nůžky a fixy nebo pastelky. Ostatní věci zůstaly v aktovkách, které jsme zavřeli do menší třídy. Po přivítání s dětmi vše začalo hrou Na kraby, která posloužila jako motivace. Poté byli rozděleni do skupin, ty jsme s kolegyní předem namíchaly tak, aby byl v každé, pokud možno, zachován stejný počet třeťáků a druháků.

Každá skupina dostala arch balicího papíru, který představoval pozemek, na kterém budeme naši ZOO stavět. Nesmíme zahálet, aby zvířátka nemusela příliš dlouho čekat v nepohodlných cestovních klecích.

Jenže pozemek byl posetý různým druhem odpadků. Takže prvním úkolem bylo odpady - obrázky odpadků - roztřídit a připravit k odvozu. Musíme si ale nejdříve připomenout zásady bezpečnosti, aby se nám nic nestalo. Na jeden okraj balicího papíru jsme lepili plasty, na druhý okraj papír, na třetí sklo. Věci jsme lepili pod sebe, aby bylo možné okraje ohnout, a tím jakoby zlikvidovat odpady odvezením. Nyní, když jsme pozemek vyčistili, mohli jsme za odměnu vyměřit pozemky na jednotlivé výběhy. Úkolem bylo vymezit pět přibližně stejně velkých výběhů...

Jako prvního můžeme ubytovat slona, který naštěstí není příliš náročný na svůj životní prostor, a tak mu stačí jen vyčištěná plocha. Nalepili jsme jeho obrázek do prvního výběhu a povídali jsme si o něm, kde žije, čím se živí...

Nyní bylo třeba připravit prostor pro plameňáky. Ti potřebují ke svému životu zdroj vody, nějaké jezírko. Jenže my máme jen potok, který naším územím protéká. Jak tento problém vyřešíme? Jak vytvoříme jezírko? Potřebujeme vůbec vodu při zřizování ZOO a k čemu všemu? Následně jsme nakreslili výběh pro plameňáky s jezírkem a vším, co jsme považovali za potřebné, a domalovali plameňáky...

Stromy jsou pro zvířátka velmi důležité. Proč? Abychom mohli pustit do výběhu opici, museli jsme hledat názvy stromů (podle skrývaček v příloze) a přiřazovali jsme je k obrázkům...

A co rostliny - květiny? Namalujme nějakou kvetoucí rostlinu a přidejme správné označení jednotlivých jejích částí - květ, stonek, listy, kořeny. Po splnění úkolu měl výběh klokan...

Terárium pro kobru bude zase jiná práce. Co vše asi bude potřebovat? V jakém prostředí žije? Ke splnění úkolu použijeme misku s drobným kamením, s pískem a klacíky. Tenkou vrstvou modelíny pokryjeme jeden z výběhů a vytvoříme podle našich představ vhodné prostředí pro kobru. Nakonec kobru vymodelujeme a také do terária pustíme...

Na závěr jsme si povídali o kladech a záporech zoologické zahrady a žáci dostali upomínkový list a společnou vstupenku do ZOO.