Lidé v pravěku

Provedení

Učila jsem 4. ročník a projektové vyučování bylo v „plenkách“. Četli jsme v hodinách čtení Lovce mamutů a dětem se kniha líbila. Někdo poznamenal, že by bylo pěkné žít v pravěku. A tak jsme se pustili do poznávání tohoto období.

Nad nápadem žáků jsem se zamyslela a navrhla jsem, že můžeme jeden týden prozkoumávat co nejvíce období pravěku. Musela jsem vymyslet úkoly, které by se daly vložit do jednotlivých vyučovacích hodin. Žáci se stali archeology, kteří poznatky z vědecké činnosti ověřují na vlastní kůži v praxi.

Vyráběli zbraně a přístřešky (lze i malé napodobeniny)... kreslili jeskynní malby uhlem... kopali jámu na mamuta (na neudržovaném pozemku školy)... trefovali se na cíl (lovili zvěř)... pokračovali ve čtení příběhů z knihy... vyhledávali v encyklopediích... počítali kořist... obchodovali s obchodníky... vyměňovali ulovené kůže za sůl... debatovali o tom, jak se dorozumívali, jak mohli počítat...

Celý projekt jsem omezila na jeden týden a mohu říct, že žáci vše velmi prožívali. Nakonec jsme uspořádali výstavku výrobků, které jsme vyrobili, pro rodiče a zasvěceně jsme jim vyprávěli o prožitém týdnu, co jsme poznali o tomto období, a zazpívali veselou písničku o pravěku, kterou jsme se naučili v hodině hudební výchovy.